Diversen over zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles wat niet onder de overige fora valt. 
Pagina's: Vorige12
Huidige pagina: 2 van 2
Re: Tam maken
Gepost door: Gilles ()
Datum: 21 augustus 2007 15:39

Zebravinken kunnen wel tam worden gemaakt!

Ik heb 2 (witte) zebravinkjes (man en vrouw) die een jaar geleden een nestje hebben gemaakt. Helaas overleefden 2 van de 3 jonkies het niet... Het andere jonkie hebben we op de volgende manier tam gemaakt: toen het de oogjes open had en al wat veren op rug en vleugel had, haalden we haar elke dag een keertje uit het nestje en uit de kooi. Dan lieten we haar een paar minuutjes op onze hand zitten en aaiden we haar een beetje op haar wangetjes en op haar rug. Dan legden we haar weer terug in het nestje. Toen ze klaar was om uit te vliegen (ze vloog toen uit het nestkastje) pakten we haar eventjes uit de kooi en lieten haar hele kleine stukjes van onze hand naar de vloer vliegen. Na een week kon ze al van onze hand naar de kooi vliegen (die 2 meter hoog stond). Telkens zetten we haar weer terug bij haar ouders. Toe ze zo groot was dat ze niet meer gevoerd werd door haar ouders, hebben we haar in een eigen kooi gedaan en op mijn slaapkamer gezet. Daar liet ik haar elke dag 1 of 2 keer door mijn slaapkamer vliegen (met alle ramen en deuren dicht!). Als ze dan op de vloer zat bootste ik een zebravinkenroep na en hield ik mijn vinger horiontaal in de lucht. Dan vloog ze naar mij vinger en ging erop zitten. Ze vliegt ook uit zichzelf op mijn hoofd of op mijn schouder en dan kan ik haar heel gemakkelijk weer pakken.
Veel plezier met het tam maken van zebravinken
Groet, Gilles

Re: Tam maken
Gepost door: patriciav ()
Datum: 21 augustus 2007 16:49

nou gilles
leuk hoor maar je hoort het idd niet vaak en ik denk dat als je het een poging wil wagen je er veel tyd in moet steken eerder je een vinkje tam wil krijgen en er idd mee moet beginnen van jongs af aan.
succes iedereen!

Re: Tam maken
Gepost door: burning raven ()
Datum: 21 augustus 2007 17:23

ik ben nu ook bezig een vogeltje tam te maken.
tis alleen heel lastig aangezien er 7 vogels nu in de kooi zitten tongue sticking out smiley

Re: Tam maken
Gepost door: Gilles ()
Datum: 23 augustus 2007 08:22

Misschien komt het doordat er bij mij twee van de drie zebravinkjes (jonkies) dood zijn gegaan?

P.S. 7 JONGE vogels?

Re: Tam maken
Gepost door: burning raven ()
Datum: 23 augustus 2007 09:13

nee 2 ouders en 5 jonge vogels nu.

ik had leuk 2 vogeltjes gekregen omdat ik net een huisje gekocht had.
ik had er alleen niet echt op gerekend dat ze binnen 1 week eitjes gingen leggen tongue sticking out smiley
zodra ze zelfstandig eten ga ik mannetjes en popjes scheiden in 2 aparte kooien smiling smiley

Re: Tam maken
Gepost door: Adil ()
Datum: 23 augustus 2007 13:00


Re: Tam maken
Gepost door: yvonne ()
Datum: 23 augustus 2007 14:12

Even een kleine noot...niet om jullie bang te maken...maar voor je de vogels aanraakt...pas op dat je de handen goed wast....de bacterie die wij bij ons dragen kunnen tot darmproblemen lijden vooral bij jonge vogels....dus goed je handen schoonmaken eer je de jongen aanraakt....het is maar een waarschuwing waar je vaak niet over nadenkt met alle gevolgen van dien. De helft van de vogels sterft aan diaree....en iedereen denkt vaak dat dit te maken heeft met de kooi of omgeving waar ze in leven...dit is heel vaak niet eens het geval maar...door menselijke handen en dus bacterie......

succes met het tam maken...ben benieuwd...


Re: Tam maken
Gepost door: burning raven ()
Datum: 23 augustus 2007 14:42

en over hoe jong hebben we het dan?
zo jong dat ze lelijk en roze zijn? of zo jong dat ze uitgevlogen zijn?

Re: Tam maken
Gepost door: Gilles ()
Datum: 24 augustus 2007 09:25

Denk de eerste...

Re: Tam maken
Gepost door: wilcooudshoorn ()
Datum: 28 oktober 2010 20:50

ik heb drie baby zebravinkjes die twee weken oud zijn hoe maak ik ze tam

Re: Tam maken
Gepost door: wilcooudshoorn ()
Datum: 28 oktober 2010 20:54

je kan proberen om trosgierst en eggfood te kopen

Re: Tam maken
Gepost door: wilcooudshoorn ()
Datum: 28 oktober 2010 20:55

ik heb eieren je moet dan eggfood kopen

Re: Tam maken
Gepost door: wilcooudshoorn ()
Datum: 28 oktober 2010 21:01

met eegfood krijgen ze vaak eitjes en je krijgt ze pas tam als ze drie weken oud zijn want ik heb tamme zebravinken door ze trosgierst te geven als ze drie weken oud zijn

Re: Tam maken
Gepost door: wilcooudshoorn ()
Datum: 28 oktober 2010 21:05

koop eggfood dan krijgt tie vaak eitjes en je kan ze tam krijgen door ze drie weken oud trosgierst te voeren

Re: Tam maken
Gepost door: lynneke ()
Datum: 04 augustus 2015 15:53

zelf hebben wij 3 jongen ze zijn nu net 3 dagen uitgevlogen en het lukt me al redelijk om
ze tam te maken een is er al helemaal gewent als me hand binnen in en in begin te praten met een beetje voer komt die gelijk op me
hand zitten ik kan ze gewoon aaien zonder dat ze weg vliegen de andere beginnen ook je moet gewoon engelen geduld hebben maar het komt goed helemaal leuk

Pagina's: Vorige12
Huidige pagina: 2 van 2


Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.